fredag 13 juni 2008

ett brev.


Igår tog jag mitt oförnuft till fånga för att dra ner mot vattendraget. Något som kan beskrivas med ett brev som jag skrev till kommunpolitiker för två år sedan angående powermeet. Och med tanke på att powermeet också nalkas, så är det absolut högaktuellt. Ledsen över att jag är okreativ. Nåväl, here it comes. Ett brev om folkfest.


God dag, Jag skriver till Er med en fråga, och en vädjan angående Power Meet. Jag hoppas att jag har kommit rätt.

Denna tillställning har ägt rum under helgen och jag hade den dåliga smaken att ta en promenad genom lögarängsområdet igår, på lördagskvällen. Det som bredde ut sig framför mig var en orgie i lågmänskligt beteende. På gator kantade av försäljningstånd koncentrerades allt det där som jag alltid avskytt hos människor. Månglare som säljer krimskrams, gammalt godis och landslagströjor. Berusade människor, både unga och gamla. Asfalten beströdd av ölburkar, utspilld läsk, allehanda skräp och spyor. Allt till ljudet av tusentals rockabilly-anhängare som gastar och skriker och indirekt uppmanar folk till att supa. I detta inferno frotterar sig gäng av aggressiva nynazister och kickers, även enstaka överförfriskade villagubbar som med lysten blick kollar in småflickornas korta pastellfärgade kjolar när frugan ser åt andra hållet.

Jag har alltid undrat och haft mina funderingar över vad Power Meet har med Västerås att göra, och hur ni tar ställning till allt som händer. Att släppa löst tiotusentals halvfulla mänskor från diverse olika delar av världen på våra gator med sina bilar, i en folkfest som alltid förknippas med alkohol och otrygghet, det kallar jag inte bra marknadsföring för Västerås. Att en sextonåring med armékeps och hammerfalltröja står och spyr bakom ett stånd där raggarmunkar säljs kallar jag inte kultur. Punkt slut.


Min fråga är: vinner man någonting på detta? Festivaler och gatufester av den här typen kan inte heller generera särskilt stora intäkter till stadskassan, för helt ärligt; hur många kronor i skatt betalar den där killen som kränger Absolut svensk-kepsar och läderhalsband med majjalöv? Inte mycket. Tänk sedan på kostnaderna för polisinsatser, mobila sjukvårdsteam, socialarbetare, skador, rättegångskostnader, städning och reparationer. I bästa fall går det + / - noll. Så min uppmaning är: Nej, snälla låt det inte hända igen. Jag vill trots allt att mina skattepengar som slösas bort på sånt som annars kan läggas på utbildning, vården, äldreomsorgen.


Tack för mig, jag var bara tvungen att skriva av mig.

Med vänlig hälsning och med hopp om svar,

Daniel ********

PS.
Jag har på senaste tiden undrat över det här fenomenet med människor som bara lägger ut bilder på sig själva omgivna av ca: 10 polare när de dricker. Vad är grejen? Vill ni stoltsera med att ni har hippa vänner, dricker och har kul i era liv? Det bevisar snarare motsatsen (och nej, jag är ingen nykterist). Jag är bara väldigt mätt på era och era gelikars liv redan. Punkt slut.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hhaha., helskön blogg den här lägger jag till mina favoriter:)

http://lesbiskhankatt.blogg.se

Anonym sa...

Japp. flyttade till Dalarna för några år sen. Vill tillbaka till Vås. Jag hade fan allt där.
Nä blondinbruden är inget för mig, Jag skulle inte ens ligga med henne!

Anonym sa...

Den enda du gör är att klaga, klaga och åter igen klaga. Snacka om att ha ett miserable life. Inte undra på att Emelie dumpade dig. Din tråkiga jävel som bara hittar fel på folkgrupper hela tiden. Skelett.

Anonym sa...

Svar till "Dennis": det är väl vår ensak varför det tog slut. Idiot, sluta trakassera folk du inte känner!

Anonym sa...

Ja du dani för fan sluta klaga på allt och lär dig av en riktig bloggare http://www.blondinbella.se/
Varför kan du inte vara lite mer fantastisk

Anonym sa...

nämen du kanske dax för update snart, eller har du slutat blogga. Det vore synd riktigt kulig blogg. Nej för fan lämna chrille ifred en timme och skriv ett nytt upplägg.

Anonym sa...

helt rätt med din uläggning angående powermeet, kostar mer än det går +. och varje år får Västerås sämre rykte på grund av den där jävla skitfestivalen / Osten af Mozzarella