tisdag 10 juni 2008

veckans rambo-mupp.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=773833





Helt oförberedd på vad som skulle visa sig vara en orgie i lågmänskligt beteende satt jag här - sömndrucken och mest på automatik hade jag kokat kaffe och suttit mig vid datorn för att läsa nyheterna efter att ha snoozat i 45minuter. Jag läser om hur man ska våga säga ifrån till sin chef, och dom vanliga nyheterna. Mina ögon dras plötsligt till en snubbe i kamoflage-kläder. Jag som föraktar allt med lumpen läser till min förfäran rubriken:


Kristians skönaste kläder är militärkläder

Sånt här händer inte, det måste ha skett något fel, hoppades jag på. Så i hopp om att VLT tolkat hela historian fel klickar jag in mig på länken och får alltså läsa om veckans 20-åring. Det måste ju trots allt finnas någon logik i pojkvaskerns uttalande. Ingen vettig homosapien på tellus kan ju vara på fullaste allvar vara så pass intresserad av att leka krig i skogen så att man kan försöka tvinga sig själv till att säga någonting i stil med att dom skönaste kläderna är militärkläder. I artikeln kan man läsa om vad han gör för tillfället. Okej, han gör lumpen. Det är fortfarande fullt möjligt att denna Kristian blivit hjärntvättad av någon elak officer till en sån gräns att han tom. tycker om att bära kläderna. Men nu börjar han spä på hela sin historia.

"Mitt uppdrag är att skydda militära anläggningar mot sabotage, terrorism och spionage". Bortsett från att han faktiskt har en ganska obetydlig tjänst så måste han ändå glorifiera sin roll och måla ut det som att han på något sätt är livsviktig för landets säkerhet. Det är retorik som direkt taget från försvarets propaganda-blad. Det är sådana som Kristian som skulle kunna bli hjärntvättad över en fika-rast på jobbet till att gå med i någon suspekt sekt i någon obskyr by någonstans i Ryssland.

Killen berättar om hur han är bra på kampsporter och att skjuta med AK5'a. Han är alltså en livs levande rambo, och helst läser Instruktionsboken Soldat i fält. Här någonstans har han gått från att vara en regelrätt mupp till att vara ... något mindre kul, och mer skrämmande. Jag skulle kunna dissa varenda svar, men det skulle bli en allt för lång text.

Speciellt med att fylla 20: Det enda är att jag får gå på Systemet. Men det tänker jag inte göra eftersom jag är nykterist. Det är inte kul att dricka, man blir bara dum.
All ära till nykterister, jag kan respektera deras åsikter till en viss gräns. Men genom att säga att det inte är kul att dricka, och att man bara blir dum av att dricka gör mig bara förbannad. Han sitter och berättar om sig själv till tidningen där man tydligt ser hur hjärntvättad han har blivit på en sån kort tid, och har mage att säga att "man blir bara dum" av att dricka. I hans fall skulle man kunna hävda motsatsen. Sen att han ska spela ut på att vara en plikttrogen rambo-soldat utan intressen och försöker alltså vara en moralisk förebild.

Hittills bästa dagen i ditt liv: Det var när vi hade stridsövning i maj och jag lyckades skjuta ner många plåtfigurer, som symboliserade soldater. Jag lyckades så bra att jag fick beröm av mitt befäl.

Det är bekräftat. Tycka vad man vill om mitt liv och min rätt till att bedömma sånt här, men denhär snubben verkar både haft en tragisk barndom (kanske har han suttit inlåst i en källare hela sitt liv?) och ungefär tråkigaste livet man kan tänka sig. I mina ögon alltså. All ära till oliktänkande, men jag tycker endast synd om karln.

Nu lämnar vi denna Kristian åt försvaret i ett halvår till och får hoppas på att vi inte läser hans namn om tio år i samband med en massaker på något torg där han står utklädd till rambo med en AK5'a i handen och
med "Instruktionsboken Soldat i fält" i andra handen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha! det var det sjukaste! jag satt precis nu för ca fem minuter sen vid köksbordet med min familj och dissade samma kille för alla hans insnöade lumpensvar. och tänkte speciellt på vilket fantastiskt roligt liv jag måste ha i jämförelse, det var hans roligaste dag :D

danibanani sa...

HAHAHAHA... Galet! Absolut. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över snubben! Det är så absurt.