lördag 26 april 2008

tji, där fick du!

Sömndrucken och grinig går jag mot skolans cafeteria helt omedveten om vilka faror som lurade innanför det slutna rummet. Med kaffekoppen i högsta hugg, uppbackad mina sittande vänner vid ett bord så intar jag en plats i kön. Jag lägger genast märke till att cafeteria-Eva inte är på plats, utan hon är ersatt av någon annan gumma...
"Det kan knappast vara ett gott omen..." tänkte jag.

Bara några få fjortisar framför mig och snart skulle det bli min tur. Mitt i mina tankar och med brist på bättre saker att göra kunde jag lägga märke till en sorts undertryckt oro, det var som att stå i kö till sitt sista avsked till nån halvavlägsen släkting. Jag tittar mig omkring i rummet, men kan inte lägga märke till något speciellt avvikande. Jag vet nästan vad som är felet ändå, utan att behöva titta. Men jag gör't ändå. Det är praktikanterna i cafeterian som är roten till oron. Där står dom, två unga tjejer som antagligen aldrig druckit kaffe förr, som ska försöka dosera kaffet. Jag ville kasta mig över disken och dosera kaffet själv. Men så blev inte fallet. Istället fick jag stå där och veta att jag eller mina medmänniskor kommer få lida pga. min passitivitet senare under dagen.
"Barmhärtighet!" ville jag skrika, men jag kan inte låta mina handlingar styras av generaliseringar och eventuella missuppfattningar. Jag tvekade i någon sekund när det var dags - om jag skulle köpa kaffe eller inte. Men kaffeköpet blev av och tjejen i kassan log ett förrädiskt leende. Nånting i stil med "tji, där fick du!". Jag häller upp kaffet i koppen och granskar det noga: färgen verkar okej, och det luktar ju som vanligt. Kan ju inte vara något större fel.

Sanningens ögonblick. Jag sätter koppen mot mina lypsyl-prydda läppar och börjar smutta på det varma innehållet. Första tanken var att jag hade hamnat i helvetet. En känsla av raseri, bakfylla och att ha varit utsatt för världens grymhet spred sig i kroppen. En blandning av att vilja kräkas och att rysa av obehag samtidigt. Mina farhågor var besannade.

Resten av tiden satt jag och kastade arga blickar mot tjejerna i kassan och satt där - fem kronor fattigare och en kopp med kattkiss rikare.




Detta hände alltså igår alltså. Skriver mer och fyller på senare ikväll. Ska nämligen droppa lite bilder från vad som hänt idag.

Inga kommentarer: